Голова Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів Сергій ОРЄХОВ
Усі ми споживачі. Тож і питання щодо захисту своїх законних прав виникають чи не на кожному кроці. З’являються вони зазвичай із самого ранку, коли ми прокидаємось і починаємо користуватись послугами ЖКГ, йдемо до магазину, щоб купити їжу, одяг, техніку, чи заправляємо автомобіль на СТО. Час від часу ті, хто надає послуги, виготовляє чи продає товар, порушують законні права споживачів: реалізують крам з вичерпаним терміном придатності й відмовляються надати Книгу скарг та пропозицій або заправляють автомобіль таким пальним, після якого залізний кінь потребує ремонту. На жаль, подібні ситуації трапляються досить часто, при цьому кожен випадок потребує конкретних порад.
Як правильно захистити свої права, під час прямої лінії «УК» розповів голова Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів Сергій Орєхов. Також фахівець дав пораду, яка стосується всіх і кожного, — у випадку порушення своїх законних прав не пускати ситуацію на самоплив. Адже виробник чи продавець, який один раз обдурив споживача і йому це зійшло з рук, і надалі так чинитиме.
Дзвоніть — і вас почують
Марія Петрівна, м. Харків:
— Мене турбує питання, яке стосується комунальної галузі. У нас у квартирі встановлені батареї, але у них удвічі менше секцій від проектної норми, а платимо ми «по повній програмі». Як можна вирішити це питання?
— А у вас договір підписаний з ЖЕКом на яку кількість батарей?
— У нас договір загальний. Балансоутримувач будинку — підприємство «Житлокомсервіс». Вони ще наприкінці 2006 року у міській газеті опублікували загальний договір з пролонгацією. На таких умовах ми працюємо. Нас обслуговують теплові мережі. Вони про це знають, я зверталась. Але вирішити питання з монополістом важко. За якою адресою мені можна до вас звернутись?
— Держспоживінспекція розташована за адресою: 03680, м. Київ-150, вул. Горького, 174. Можливість вирішити ваше питання є, тому потрібно боротись. Я б вам порадив звернутись в Інспекцію з захисту прав споживачів у Харкові. Тобто візьміть усі документи, потім підіть в інспекцію й напишіть відповідну заяву. В ній детально опишіть ситуацію, а я особисто переговорю з керівником нашого харківського представництва — і будемо працювати над цим питанням. Ми докладемо максимум зусиль, щоб вирішити його позитивно.
Загалом в Україні виникає багато питань стосовно комунальної галузі. Багато з них вирішено на користь споживачів. Так, у 2012 році нам вдалося повернути споживачам за комунальні послуги 9 мільйонів гривень.
Мирон ДОБРИНЕЦЬ, м. Київ:
— Усі державні установи запроваджують так звані «гарячі лінії». Чи є в Держспоживінспекції телефон, за яким можуть звернутися споживачі для отримання консультації?
— Звісно, у нас є «гаряча лінія», її номер — (044) 528-92-44. А кожного непарного понеділка я особисто спілкуюся зі споживачами за номером телефону (044) 528-8419. Загалом протягом 2012 року в інспекцію звернулось 94—96 тисяч громадян. З них телефоном — приблизно 22—25 тисяч.
Наталія ЛІТУШИНСЬКА, м. Бровари:
— Сергію Миколайовичу, які документи мають надати на вимогу покупця продавці, які працюють на базарі?
— Всі ті документи, на підставі яких продавець має право продавати цю продукцію. Серед них і сертифікат відповідності на продукцію.
— На вашу думку, наскільки українські споживачі захищені?
— Справді, в цій галузі є проблеми. І я б не брав на себе відповідальність та не казав, що сьогодні український споживач захищений на 100%. Результати перевірок свідчать, що із 100% досліджених товарів від 70% до 80% не відповідають нормативній документації.
— З якими проблемами найчастіше стикаєтесь під час перевірок?
— Відсутність нормативної документації на продукцію — ось один із головних фактів, на який завжди потрібно звертати увагу не лише перевіряючим, а й споживачам. Адже таким чином можна себе захистити від купівлі неякісного товару.
Ярослав, м. Київ:
— Я заправив автомобіль пальним, яке виявилось неякісним. А потім через цей бензин був змушений чистити паливну систему за власні гроші. На заправці все заперечують, мовляв, ви самі винні в проблемах з авто. Що робити в цій ситуації?
— Перш за все потрібно зберегти розрахунковий документ, який би засвідчував купівлю пального саме на цій заправці. Якщо у машини з’явились неполадки через заправку неякісним пальним, потрібно викликати евакуатор та транспортувати її на СТО. При цьому обов’язково зберегти всі чеки за надані послуги. Потім зробити експертизу, яка підтвердить, що поломка трапилась через неякісне пальне. Підприємство, яке продало вам бензин неналежної якості, має повернути витрачені кошти. Для цього потрібно звернутись до них з письмовою заявою. Можливо, доведеться це питання вирішувати у судовому порядку, і я впевнений, що у вас є всі шанси його виграти.
Згідно з пунктом 4 статті 17 Закону «Про захист прав споживачів», якщо поломка сталась, коли товар ще був на гарантії, тоді необхідно з’ясувати причини втрати якості товару, після чого виробник зобов’язаний у триденний термін з дня отримання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця, виконавця чи виробника.
Хочу зазначити, що як споживач, так і продавець (виконавець, виробник) мають право на спростування результатів експертизи в судовому порядку.
Якщо продавець товару не виконує законних вимог споживача, відмовляє в проведенні експертизи, згідно з Конституцією України та іншими нормативно-правовими актами, споживач має право звернутись у Держспоживінспекцію з вимогою про поновлення своїх законних прав.
Гроші є, тож будуть і перевірки
Галина Іванівна, м. Київ:
— Чому в магазинах ціни міняються не по днях, а по годинах: вранці одна цифра на ціннику, а ввечері вже інша? І хто взагалі контролює ціни і чого вони так швидко ростуть? Чому віднедавна вартість ковбаси в супермаркетах виставляється не в кілограмах, як це було раніше, а в грамах?
— На це питання вам зможуть відповісти дві служби — Державна інспекція з контролю за цінами та Антимонопольний комітет. Питання вартості товарів і контроль за цінами не є нашою компетенцією. Ми повинні слідкувати за якістю продукції, яка потрапляє на ринок.
Мар’яна СТОРЧУК, приватний підприємець, м. Ужгород:
— Сергію Миколайовичу, на вашу думку, чи змінилось щось у плані захисту прав споживачів за останні кілька років?
— Безумовно. Якщо взяти статистику за останні 20 років, ми побачимо, що жоден із попередніх президентів та урядів не приділяв стільки уваги питанням, пов’язаним із захистом прав споживачів, скільки це робиться сьогодні. Нині як Президент Віктор Янукович, так і Прем’єр-міністр Микола Азаров тримають ситуацію під суворим контролем.
Олеся, м. Київ:
— Недавно купила непродовольчий продукт, і він виявився неякісним. Протягом якого терміну маю право його повернути? Та чи взагалі я маю на це право?
— Це можливо, якщо товар не влаштовує покупця за формою, розміром, габаритами, фасоном, кольором. Проте потрібно мати при собі чек, який засвідчить покупку. В такому випадку ви маєте право на його обмін протягом 14 днів, не враховуючи дня, коли була зроблена проблемна покупка.
Обмін продукції проводиться, якщо вона не використовувалась, а також при збереженні її товарного вигляду, споживацьких властивостей, пломб, ярликів і, звісно, розрахункового документа, виданого покупцю під час покупки.
— Добре. А якщо я зверталась до продавця і він мені відмовив? Більше того, мені навіть не дозволили зробити запис у Книзі скарг і пропозицій. Що тепер мені робити?
— Ви повинні звернутись в Інспекцію з питань захисту прав споживачів, яка є у вашому місті, написати заяву, до якої приєднати чек на покупку, тоді наші фахівці допоможуть вирішити це питання.
Щодо Книги скарг та пропозицій, то її вам зобов’язані були надати за першої вимоги. В «Інструкції про Книгу відгуків та пропозицій на підприємствах роздрібної торгівлі і громадського харчування» в пункті 2 вказано: «Книга скарг та пропозицій має бути на видному місці в куточку споживача». А в пункті 19 зазначено: «Відсутність на підприємствах роздрібної торгівлі (закладах ресторанного господарства) Книги відгуків і пропозицій, недодержання порядку її ведення вважається порушенням правил торговельного обслуговування населення, за що керівник несе відповідальність згідно з чинним законодавством».
Кожен аркуш цієї книги представляє собою окрему заяву споживача, в якій він може записати як позитивні, так і негативні відгуки щодо обслуговування та якості страв, якщо йдеться про заклади харчування.
Керівництво закладу зобов’язане в тижневий термін розглянути негативні відгуки і направити споживачеві письмову відповідь, копію якої зберігати протягом року. Також на звороті цієї книги робиться запис про заходи з усунення вказаних недоліків.
Якщо споживачеві відмовляються надати цю книгу, потрібно звернутись у Держспоживінспекцію чи її територіальний орган. Оскільки це порушення, за яке передбачена відповідальність.
— Як сьогодні фінансується Держспоживінспекція України?
— В 2010 році в державному бюджеті України не передбачалось жодної копійки на проведення лабораторних досліджень, і таким чином свідомо паралізувалась робота. Проте в 2011 році ситуація змінилась на краще.
У другому півріччі 2011 року Кабінетом Міністрів на лабораторні дослідження було виділено 6,7 мільйона гривень. Ці кошти дали поштовх у роботі Держспоживінспекції. Не став винятком і 2012 рік, в якому також було виділено кошти на проведення лабораторних досліджень, завдяки чому ми мали можливість виконувати всі поставлені завдання. Без проведення лабораторних досліджень наша робота була неефективною. Адже щоб щось довести в суді, потрібно надати результати лабораторних досліджень.
Микола ГРИГОРЕНКО, автолюбитель, м. Вінниця:
— Чи траплялось, щоб споживач придбав автомобіль, який виявився неякісним (наприклад, протікає масло з двигуна тощо), а підприємство-виробник визнало свою провину і замінило його на аналогічний, але справний? Якщо так, то якими нормативними документами це регламентується?
— Ви повинні письмово звернутись до Інспекції з питань захисту прав споживачів у Вінницькій області із заявою, до якої докласти чек про купівлю автомобіля. Також потрібно зробити експертизу, результати якої свідчитимуть, що автомобіль неякісний, і лише після цього є шанси зробити обмін. Найімовірніше, доведеться судитись з виробником, але наш представник може виступити третьою особою на захист ваших прав. І я впевнений, що разом можна буде вирішити питання на вашу користь. Раніше ми вже стикались з такими випадками. Деякі суди вигравали.
Наталія ІВАНОВА, м. Київ:
— У нас є багато організацій із захисту прав споживачів, одні з них державні, інші громадські, то куди краще звертатись?
— Для того щоб оперативно навести лад на українському споживчому ринку, я невпинно закликаю громадські організації працювати разом з Держспоживінспекцією. Лише в поєднанні наших зусиль з громадськими організаціями та засобами масової інформації ми зможемо змусити як виробників, так і реалізаторів виконувати свої зобов’язання.
Валентина МУСІЙКО, м. Київ:
— У нашій столиці біля багатьох супермаркетів є ятки, де продають продукцію з вичерпаним терміном придатності. Чому на це ніхто не реагує?
— Один із напрямків перевірок Держспоживінспекцією України суб’єктів господарювання — контроль за дотриманням терміну придатності продукції.
Звісно, з несанкціонованою торгівлею потрібно боротись, оскільки такі товари небезпечні не лише для здоров’я, а й для життя громадян. І якщо трапиться якась неприємна ситуація, ми навіть не зможемо встановити, де саме куплена продукція.
Микола ЩЕРБАК, м. Харків:
— Така життєва ситуація. Був у нас у місті один банк, а потім його ліквідували, але Фонд гарантування вкладів не повертає депозиту. Вони це аргументують тим, що банк надав мені якісь привілеї, але це неправда! Як бути в цій ситуації та куди звертатись?
— Це складне і заплутане питання, але його потрібно вирішувати. Тож я б вам радив звернутись з усіма документами до територіальної Інспекції із захисту прав споживачів Харкова. Адже потрібно почитати договір і лише після цього фахівці зможуть надати конкретну допомогу.
— Мені не потрібно індивідуально їхати до вас у Київ?
— Ні. У вас виникла проблема у Харкові, тому й розв’язувати її потрібно на місці. Можу вас запевнити, якщо буде хоч найменша можливість допомогти — ми це зробимо! Оскільки в 2012 році із 96 тисяч звернень громадян у 88% суперечки були вирішені на користь споживачів.
Зламалося авто — викликайте фахівця і вимагайте чек за ремонт. Фото з архiву редакцiї
Без чека домогтися правди важко
Ірина МАРИШКО, м. Артемівськ:
— Нещодавно на базарі купила кілограм ковбаси, а вона виявилась зіпсованою. Хотіла її повернути, але продавець відмовилась забирати неякісний товар і повертати гроші. Що робити в такій ситуації?
— Сьогодні це велика проблема. Перед тим, як купувати на базарі продукцію, бажано попросити показати накладну, де буде вказано, де її виготовлено. І, звісно, необхідно, щоб був чек. Інакше ми не зможемо довести, що той чи інший продукт був куплений саме на цій ятці, і захистити постраждалого споживача.
Марина, Донецька область:
— Нещодавно в магазині придбала доволі дорогий манікюрний набір. Претензій до покупки в мене немає, але коштує він немало. Тож через два дні вирішила піти і повернути його назад. Чек у мене є. Але коли я озвучила своє бажання в магазині, почула відмову. Продавець не захотіла повертати мені гроші, пояснивши це тим, що товар обміну не підлягає. Мене цікавить, хто правий у цій ситуації?
— Існує перелік продукції, яка не підлягає поверненню і обміну. Загалом обміну не підлягають продовольчі товари, ліки, засоби гігієни, ювелірні вироби тощо. З повним переліком ви можете ознайомитись на офіційному сайті Держспоживінспекції України — www.dsiu.gov.ua. Манікюрний набір — засіб гігієни. Тож продавець має рацію.
Марина ЦВЄТКОВА, м. Донецьк:
— Купила дорогі музичні колонки і, не подумавши, викинула упаковку. Але через кілька днів з’ясувала, що покупка має брак. Хотіла її повернути в магазин, але мені сказали, що без упаковки це не можливо. Що тепер робити?
— Щодо захисту прав споживачів наявність пакування відіграє чи не найважливішу роль. Якщо ви її викинули, тоді вирішити питання на вашу користь буде вкрай важко.
Інна ШУРХАЛО, м. Львів:
— На скільки ви можете оштрафувати виробника, який обдурює покупця?
— Тут усе залежить від партії товару. Ми беремо на лабораторні дослідження продукцію, і якщо таким чином доводимо, що вона неякісна і не відповідає нормативним документам, то накладаємо заборону на реалізацію цієї партії. А штрафні санкції нараховуються залежно від загальної вартості партії товару. Це може бути 30—50%.
Валентин ІЦУК, м. Львів:
— Що робити, якщо в хімчистці зіпсували дорогу річ?
— Потрібно мати чек, який засвідчить, що послугу було отримано саме в цій хімчистці. Після чого необхідно звернутись до спілки захисту прав споживачів. Якщо хімчистка не буде виконувати свої зобов’язання, тобто не поверне вартість зіпсованої речі, тоді йдіть до суду. На мою думку, шанси виграти суд вельми непогані.
— А хто споживачеві компенсує моральну шкоду?
— Якщо постраждалий споживач у своїй позовній заяві аргументує, що йому було нанесено моральну шкоду і суд це визнає, тоді хімчистка зобов’язана буде її компенсувати.
Віктор ЩОК, м. Житомир:
— Який сенс перевіряти виробників та реалізаторів харчових продуктів, попередивши їх за 10 днів? І в розвиток цього питання — коли вже в торгівлі буде здійснюватись контроль? Я маю на увазі не з метою виявлення продуктів з вичерпаним терміном придатності чи наявності на них сертифікатів, а з метою саме перевірки якості, оскільки так робиться у всьому світі.
— Сьогодні Держспоживінспекція відпрацювала зміни до Закону «Про захист прав споживачів» — щодо попередження про проведення перевірки за 10 днів. Ці зміни підтримав Кабінет Міністрів, також вони були прийняті Верховною Радою України у першому читанні. Зараз ми чекаємо, що ці зміни будуть прийняті і в другому читанні. Але ж ви бачите, як працює Верховна Рада.
Я впевнений, щойно Верховна Рада прийме ці зміни, Президент оперативно їх підпише. Щодо відповідальності виробника, то сьогодні є такий механізм — він називається «ринковий нагляд». Щоправда, він працює, лише коли йдеться про непродовольчу групу товарів. Робиться це так: з реалізації відбирають товари, потім їх здають до лабораторії для проведення експертизи. І якщо фахівці доводять, що товар не відповідає вимогам нормативних документів, тоді перевіряючі виходять на виробництво на перевірку і призупиняють виробництво неякісної продукції.
— Коли йдете на перевірку за скаргою споживача, також попереджаєте підприємство про свій візит?
— Ні. В такому випадку все відбувається оперативно: протягом 1—2 діб. Після того, як скарга потрапила в одне із наших регіональних управлінь, вона пересилається електронною поштою в Державну інспекцію України з питань захисту прав споживачів, я її підписую і документ повертається в регіон. Потім фахівці одразу йдуть з перевіркою.
— Тобто у випадку отримання неякісної послуги чи купівлі товару неналежної якості необхідно одразу звертатись до вас і тоді є шанси на захист?
— В жодному випадку не можна пускати ситуацію на самоплив. Сьогодні споживач повинен сам себе захистити. Причому від людини потрібно не так уже й багато — чек, прийти до Інспекції захисту прав споживачів та написати відповідну заяву. Тоді ми зможемо оперативно реагувати на всі порушення, які трапляються на ринку. Якщо люди не скаржаться, це лише гальмує процес наведення порядку на ринку.
Зазирніть у «чорний список»!
— Раніше радили «звертатись» до Книги відгуків та пропозицій. Чи варто це робити сьогодні?
— Цей метод захисту прав споживачів актуальний і дотепер.
— На які товари найчастіше скаржаться?
— Сьогодні інспекція отримує 47% скарг на послуги, серед них 13% стосується ЖКГ, приблизно 30% — непродовольчої групи товарів, 9% — продуктів харчування, 4% — торгівлі на відстані.
— Серед споживачів побутує думка, що купувати товари в інтернет-магазинах небезпечно. Чи справді це так?
— Сьогодні поки що українське суспільство і, можливо, законодавча база не готові до того, щоб цивілізовано працювати через Інтернет. Я б порадив перед тим, як щось купувати у Всесвітній мережі, почитати відгуки на різноманітних форумах. Саме там споживач знайде всю правду про віртуальні магазини. Адже нині інформація про нечесних продавців розповсюджується дуже швидко. Є навіть так звані «чорні списки» таких магазинів.
— Шкода, що немає такого загального списку виробників…
— Він є, і його кожен бажаючий може побачити на сайті Держспоживінспекції. Наприкінці 2011 року ми започаткували ці списки, до яких потрапляли виробники, які виготовляли неякісну продукцію. І цей метод впливу виправдав себе. Адже не варто забувати про конкуренцію, яка є як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. Вже через короткий період часу виробники почали працювати над своїми помилками. І якщо підприємство виправлялось, і ми це доводили, проводячи нові експертизи, тоді ми його вилучали з переліку.
Таким чином ми хотіли інформувати суспільство про недобросовісних виробників. Загалом я б радив споживачам, перед тим як іти до магазину, зайти на наш сайт і подивитись, продукцію яких підприємств варто обходити стороною. Проте у наших споживачів на це часто не вистачає часу.
Олександр ШВЕД, м. Тернопіль:
— Фахівці Держспоживінспекції часто перевіряють товари, тож вони, як ніхто інший, знають, які якісніші — українські чи імпортні?
— Є вітчизняна продукція, яка достойно може конкурувати не лише на внутрішньому, а й на європейському чи навіть світовому ринку. Узагальнити і сказати, мовляв, що вся вітчизняна чи зарубіжна продукція неякісна чи, навпаки, якісна — не можна. Все залежить від виробника.
Олександр, м. Ніжин:
— Обираючи побутову техніку, дехто радить звертати увагу на торгову марку. Начебто чим відоміша фірма-виробник, тим якісніший її товар. Це справді так?
— На це питання відповім не як державний чиновник. Якщо ми візьмемо техніку від відомої європейської фірми, то вона прослужить довше, ніж китайський аналог. Розкручені торгові марки стежать за якістю своєї продукції. Адже йде боротьба за ринок.
Марія ТАБАЧЕНКО, м. Київ:
— У мене порвались туфлі, тому пішла на базар, щоб купити обновку, але там взуття коштує майже стільки ж, як у магазині. Продавці на базарі кажуть, що в них товар якісніший. Ви ж перевіряєте всіх, то скажіть, чи можна на базарі купити якісні туфлі?
— Я б порадив купувати в магазині.
— Я чула, що у продавців, які торгують на ринку, мають бути якісь сертифікати якості на продукцію. А чи можемо ми, звичайні покупці, перевірити, чи цей сертифікат не фіктивний?
— Якщо ви купите туфлі в магазині, вам дадуть чек, який варто зберігати. І якщо в обновки виникне якась проблема, то ви зможете звернутись до продавця з вимогою повернути гроші чи обміняти на якісний алогічний товар. А якщо ви купите взуття на базарі, то подібний обмін зробити буде вкрай важко, майже неможливо.
— Дякую, що зорієнтували.
— На вашу думку, чи може дешевий товар бути якісним?
— Сьогодні я не можу сказати: якщо дешеве, то неякісне. Є такі відповідальні маленькі вітчизняні виробники, які виготовляють якісну продукцію, але малими партіями.
Марина, м. Київ:
— У мене така проблема. Я користуюсь послугами відомої столичної компанії-монополіста із надання послуг кабельного телебачення та Інтернету і маю дуже багато проблем. Коли виникають проблеми, то вони дають телефон, за яким можна поскаржитись. Але працівники цієї компанії скидають дзвінки, а коли все-таки додзвонюєшся і намагаєшся поговорити, починають грубіянити. Розумію, що можна вирішити питання кардинально — розірвати угоду й піти до іншого провайдера. Але чи можна інакше на них вплинути? Може, їх можна якось покарати?
— Ви самі відповіли на запитання. Якби всі клієнти цього провайдера розірвали договори і пішли до іншого, думаю, що ця компанія оперативно б виправила свої помилки. А так — у них вистачає споживачів, але не вистачає потужностей для якісної трансляції, тому вони так поводяться. Допомогти на законодавчому рівні можуть у Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення. У них є всі повноваження, щоб змусити цього провайдера надавати якісні послуги нашим споживачам.
Микола Петрович, м. Запоріжжя:
— Коли в Україні буде порядок при купівлі товарів? Що має бути вказано на ціннику в магазині?
— Окрім вартості, повинна бути вказана й назва товару.
— А чому чеки не видають на базарах, а лише в супермаркетах?
— Вам обов’язково мають видати касовий чек! Знаю, що сьогодні Кабмін і Верховна Рада розглядають це питання, тож певен, що найближчим часом будуть внесені законодавчі зміни стосовно цього питання. Адже за кордоном видають касові чеки. Як я вже зазначав, без чека дуже важко захистити права споживачів.
«Пряму лінію» підготувала і провела Ірина ПОЛІЩУК, «Урядовий кур’єр»
ДОСЬЄ «УК»
Сергій ОРЄХОВ. Народився 1966 року в м. Макіївці Донецької області. Має дві вищі освіти: Донецький національний університет, факультет «правознавство», Донецький університет управління, факультет післядипломної освіти, «менеджмент організацій». Кандидат юридичних наук. З 1998 року працював директором ПП «Юридична фірма «Право», адвокат.
З 2009 року пов’язав свою долю з Держспоживстандартом. Спочатку обіймав посаду заступника директора департаменту споживчої політики та реклами — начальника відділу аналізу та моніторингу продовольчих товарів. З 2009 по 2010 рік начальник Головного управління у справах захисту прав споживачів Донецької області. У грудні 2010 року призначений головою Державної служби технічного регулювання України. А з квітня 2011 року — голова Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.
ПРЕС-ЦЕНТР «УК»